Mai dátum: 2021. október 23. (szombat) Mai névnap: Gyöngyi

Mit tegyek haspuffadás ellen

Mit tegyek haspuffadás ellen

Mindannyian tele vagyunk gázokkal, mégis szégyelljük megemlíteni az egészségügyi szolgáltatóknak és a barátainknak társasági beszélgetés közben. A felnőttek tíz-húsz százalékának vannak emésztési panaszai, aminek következménye lehet a puffadás.

Íme a jó hír: a haspuffadás vagy a gázok nem feltétlenül jelentik azt, hogy valami baj van az emésztéssel.

A gázok távozása

A gázok kiürítésének két leggyakoribb módja a böfögés és a szellentés. A lenyelt levegőt, amely egy ideig a gyomorban maradhat, böfögéssel engedjük ki, míg szellentéssel jellemzően a vastagbélben vagy a vékonybélben megrekedt levegő kiengedése történik. Egy normális egyén naponta 12-25 alkalommal engedi ki a felgyülemlett levegőt, főleg a nap későbbi szakaszában, mert akkor több gáz van a bélben, mint korábban.

A bélgáz oxigénből, nitrogénből, szén-dioxidból, hidrogénből és metánból áll. Az összetétel a bélgáz típusától függően változik. A gázok kialakulásáért különböző tényezők felelősek, amelyek közül a leggyakoribbak az étkezési szokások és bizonyos ételek bakteriális erjedése.

Bakteriális erjesztés

A vastagbél tele van baktériumokkal, élesztőgombákkal és gombákkal, amelyek lebontják a vékonybél által meg nem emésztett ételeket, főként a szénhidrátok különböző formáit. Ezek a baktériumok különösen kedvelik az emésztetlen szénhidrátokat, és az erjedés gázképződéshez vezet, a hidrogén és a metán szellentés formájában távozik.

A laktóz az egyik leggyakoribb gázképző szénhidrátforrás, amely azokat az embereket érinti, akik “laktózérzékenyek”, vagyis nem rendelkeznek a szénhidrát megemésztéséhez szükséges laktáz enzimmel. A laktóz jellemzően a tejtermékekben található. A bab a második leggyakoribb szénhidrát, amely a gázképződésben szerepet játszik. A babban található emészthetetlen szénhidrát, amely jellemzően puffadást okoz, a raffinóz.

Viselkedés, ételválasztás és aktivitás

Az étkezési viselkedés és más szokások, mint például a rágógumi rágás, az ételek lenyelése és az evéssel egyidejű ivás levegő lenyelését okozhatják. Az olyan terjedelmes ételek, mint a saláta, a káposzta és a sűrű kenyerek, amelyeket nem rágunk elég kis darabokra, növelik a lenyelt levegő mennyiségét.

A lenyelt levegő általában oxigént, nitrogént és szén-dioxidot tartalmaz. Ennek általában nincs kellemetlen szaga, de hozzájárul a gázzal járó kellemetlenségekhez.

Az emberek nagyon különbözőek abban, hogy mennyire érzékenyek a gázképződésre. Ha étkezési naplót vezetünk és dokumentáljuk a gázok előfordulását az elfogyasztott ételekkel összefüggésben, fényt deríthetünk arra, hogy az ételek vagy a viselkedés súlyosbíthatja-e jobban a helyzetet.

Viselkedések és élelmiszerek, amelyek gázhoz vezethetnek

Viselkedések:

  • Beszélgetés evés közben
  • Evés idegesség közben
  • Dohányzás
  • Szívószál vagy sportpalack használata
  • A gyomor túlterhelése
  • Mély sóhajok
  • Nagyon forró vagy hideg italok fogyasztása
  • Rágógumi rágása vagy kemény cukorkák fogyasztása
  • Ivás szökőkútból
  • Szorosan illeszkedő ruhadarabok
  • A megfázás tüneteinek enyhítésére szolgáló gyógyszerek hosszú távú használata

Élelmiszerek:

  • Szénsavas italok
  • Fűszeres, sült vagy zsíros ételek
  • Brokkoli, káposzta, hagyma
  • Bab
  • Alma- vagy szilvalé
  • Szárított gyümölcsök
  • Bármi, ami szorbitot, mannitot vagy maltitot tartalmaz, ami számos alacsony szénhidráttartalmú vagy cukormentes élelmiszerben megtalálható.

Javaslatok a haspuffadás csökkentésére:

  • Étkezzen lassan
  • Jól rágja meg az ételeket
  • Szobahőmérsékletű italokat igyon
  • Ellenőriztesse műfogsorát, hogy az jól illeszkedjen
  • Növelje a fizikai aktivitást napközben
  • Étkezés után üljön egyenesen
  • Étkezés után sétáljon egyet

Fontos, hogy ne hagyja ki teljesen az étrendből azokat az ételeket, amelyek gázképződést okozhatnak. Mint tudjuk, a magas rosttartalmú étrend fontos a bélműködés rendszeressége és a vastagbél egészsége szempontjából, ezért érdemes türelmet tanúsítani ahhoz, hogy lassan kialakuljon a tolerancia az ilyen típusú szénhidrátokkal szemben.

Kezdje azzal, hogy a zavaró, magas rosttartalmú élelmiszert kisebb mennyiségben, például fél csészényi vagy annál kevesebb mennyiségben adagolja. Ügyeljen arra, hogy a folyadékbevitel és az aktivitás szintje megfelelő legyen, mivel ezek segítik az ételek mozgását az emésztőrendszeren keresztül.

haspuffadás és hasi fájdalmak ellen

Természetes és egyéb orvosságok

Sok reklámban olyan gyógyszereket vagy jogorvoslatokat hirdettek, amelyek csökkentik a gázokat és a puffadást. Néhányról klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy hasznos, másokról pedig még nem született tudományos bizonyíték, de anekdotikusan hasznosak. Mielőtt bármit is kipróbálna, érdemes konzultálnia orvosával.

Két, a piacon kapható termék segíthet az ételekkel kapcsolatos gázok és puffadás esetén. Mindkét termék a problémás szénhidrátok lebontásához szükséges enzimek csomagolt formája. A laktáz tejtermékekkel együtt szedhető, hogy segítsen a laktóz lebontásában és a gázok csökkentésében. A Beano segít megemészteni a babban és más gázképző zöldségekben lévő emészthetetlen szénhidrátot.

A gázok természetes gyógymódjai közé tartoznak:

  • Borsmenta tea
  • Kamillatea
  • Ánizs
  • Kömény
  • Koriander
  • Édeskömény
  • Kurkuma

A vény nélkül kapható gáz elleni szerek közé tartoznak:

  • Pepto-Bismol
  • Aktív szén
  • Szimetikon
  • Laktáz enzim
  • Beano

Mikor kell aggódni?

A legtöbb esetben az alkalmi gázok és hasi panaszok nem igényelnek orvosi ellátást. A vény nélkül kapható termékek, vagy a szokások önértékelése és az étkezési szokások megváltoztatása segíthet a helyzet orvoslásában. Azonban orvoshoz kell fordulni, ha a tünetek gyakorisága, helye vagy súlyossága megnő, vagy ha fogyás, hasmenés, hányás és gyomorégés kíséri őket.

Amennyiben szeretne hasznos cikket olvasni a megfázásról is, ide kattintva megteheti.

Hasznosnak találta a cikket?

Hasonló cikkek a blogoldalról

 

Hasonló cikkek ebből a kategóriából

Hogy védekezzünk megfázás ellen

Hogy védekezzünk megfázás ellen

2021-ben is beköszöntött az ősz, még tombol a Covid-19, itt az ideje, hogy megtanuljuk megkülönböztetni a megfázást és a koronavírust. összegyűjtöttük Önnek a megfázás tüneteit.