Mai dátum: 2021. július 24. (szombat) Mai névnap: Kinga, Kincső

Marketing ügynökség – Hogyan válaszd ki a legjobbat

Marketing ügynökség – Hogyan válaszd ki a legjobbat

Mivel foglalkozik a marketing ügynökség

Marketingre minden cégnek szüksége van, hiszen a marketing biztosítja a vállalkozások hosszú távú sikerét, új ötleteket és megoldásokat kínál ahhoz, hogy az miként alakítsa ki és mélyítse el ügyfeleivel a kapcsolatot. A marketing munkát legszéleskörűbben és legmegbízhatóbban egy marketing ügynökség képes ellátni. Hogy miért? Kifejtjük.

Mi az a marketing ügynökség

A marketing iparágból jelentős szeletet hasítanak ki a marketing ügynökségek, melyek jellemzően marketing szolgáltatások széles skáláját kínálják. Egy marketing ügynökség általában több marketing tevékenységet végez megbízói számára. Igaz, ők is gyakran szakosodnak, egy marketing ügynökség alapvetően abban különbözik valamely terület szakemberétől, illetve egy specialista cégtől, hogy míg utóbbi csak egy-két specifikus marketingtevékenységet végez (például SEO vagy PPC), addig az ügynökség több olyan emberrel dolgozik, akik különféle területek szakértői.

Miért lehet gond, ha csak egy specialista dolgozik a cégnek? Mert amikor valaki csak PPC-val, SEO-val, vagy PR-ral foglalkozik, akkor ahhoz az egy területhez ért, és nem lát rá a többire. Ezzel szemben egy marketing ügynökség olyan szakértők csapata, akik a marketing körébe tartozó különböző területeken szereztek speciális tudást és jártasságot, és így együtt lefedik vagy a teljes marketinges területet, vagy legalábbis annak valamely nagyobb szegmensét.

Marketing ügynökség

Hogyan válasszak marketing ügynökséget

Egy ilyen csapat pedig azért lehet hatékonyabb, mint egy-egy terület marketing szakértője vagy a területen tevékenykedő marketinges cég, mert utóbbiak jellemzően csak egy-két területhez értenek, arra koncentrálnak, így kihagynak olyan lehetőségeket, melyek fontosak lehetnek a megbízóik növekedése szempontjából.

Ebből következik az is, hogy ha olyan igény merül fel, hogy szeretnéd növelni az ügyfeleid körét, a bevételeid, erősíteni akarod a márkád, akkor nem valamely specialistához kell fordulnod, hanem egy marketing ügynökséghez, mely a különféle területek tevékenységeit egy előre meghatározott stratégia mentén tudja kombinálni az optimális eredmények elérése érdekében.

Mit csinál a marketing ügynökség

Ha definíció szerűen akarjuk megfogalmazni, akkor röviden azt mondhatjuk, a marketingügynökség kialakít és végrehajt egy marketing stratégiát, mellyel elérhetők az adott cég üzleti céljai. Ebbe beletartozik az, hogy:

  • Kutat, azaz piackutatást végez, melynek segítségével jobb üzleti döntések hozhatók és elkerülhetők a költséges hibák.
  • Elemzi az adatokat és azokat felhasználja az irány meghatározásához vagy korrigálásához.
  • Marketingstratégiát alakít ki, ami a terv mögött áll és az előbb említett kutatáson alapul. Egy jó marketing stratégia összhangban van az üzleti célokkal, belőle készülnek a marketing tervek.
  • Márkát épít, azt pozícionálja, személyiséget alakít ki számára.
  • Reklámozza, hirdeti, megismerteti az ügyfelekkel a cég termékeit vagy szolgáltatásait a számtalan marketing csatorna kombinálása segítségével.

Mit jelent ez? Azt, hogy meg kell határoznia először a célközönséget, milyen problémáik, motivációik vannak. Majd kitalálni, hogy milyen termékre vagy szolgáltatásra van szükségük, ezt milyen üzenetekkel, hogyan, hol és mikor érdemes megmutatni nekik a maximális hatás elérése érdekében. Az elsődleges cél az, hogy javítsanak az eladásokon, mely növekvő bevételeket és nyereséget eredményez a cég számára, ehhez kapcsolódóan erősítik a márkaértéket, illetve megalapoznak egy erős márkát.

A stratégia végrehajtása során az ügynökség igénybe vesz offline és online marketingeszközöket, így tevékenységei közé tartozhat

  • a weboldaltervezés,
  • a grafikus vagy kreatív design,
  • a szövegírás,
  • a közösségi média kezelése,
  • keresőoptimalizálás,
  • médiatervezés és -vásárlás,
  • public relations,
  • e-mailek kiküldése,
  • videók legyártása,
  • kampányok és hirdetések készítése, elhelyezése,
  • adatelemzés…

És a sor még hosszan folytatható lenne. Minden attól függ, hogy milyen marketing ügynökségről van szó, és milyen stratégiát dolgozott ki az adott cégnek.

És habár a marketingügynökségek különböznek képességeiket és tevékenységeik körét illetően, mindegyiknek azonos a célja: eredményeket elérni számodra, ami lehet több lead, nagyobb forgalom, több értékesítés.

Mikor kell marketing ügynökség

A növekedéshez marketingre van szükség. Sok cég azonban nem engedheti meg magának, hogy saját marketingesei legyenek, illetve több szakterületre kiterjedően összeállítsanak egy csapatot, és fizessék a bérüket minden hónapban. Ilyenkor egyszerűbb megoldás, ha egy ügynökséghez fordul, mely mondjuk órabérben dolgozik, előre kalkulálható időmennyiséget ráfordítva egy-egy projektre, vagy eleve egy adott összegért vállal valamely feladatot.

A helyzet ugyanez akkor is, ha csak egy marketingese van egy cégnek. Ő ugyanis nem érthet mindenhez, hiszen ma már annyi területe van a marketingnek, hogy képtelenség egy személy számára minden területen megfelelő jártasságot szerezni. Ilyenkor a marketinges is vagy egy specialistához, vagy egy ügynökséghez fordul valamely általa nem kivitelezhető feladat megoldása érdekében.

Sokan próbálnak ugyan önerőből marketingezni, például belekóstolnak a PPC-hirdetésekbe, esetleg blogírásba, azonban általában az derül ki számukra, hogy nem igazán látják át, mit miért csinálnak, és a tevékenység inkább csak viszi a pénzt vagy az időt, eredmények nélkül. Ilyenkor jól jön a szakértői segítség, és egy ügynökség külső perspektívából, a megfelelő szakértelemmel a háttérben meg tudja találni a problémát és a megoldást.

Végül, akkor is érdemes lehet marketingügynökséghez fordulnod, ha éppen elindítasz egy céget, egy startupot, ami gyors növekedés előtt áll. Egy ilyen induló cégnél néha eléggé felgyorsulnak az események, hirtelen változik a helyzet, amit nem tudsz követni marketing szempontból. Ilyenkor egy tapasztalt marketingügynökség jól tud alkalmazkodni a gyorsan változó, növekvő igényekhez annak érdekében, hogy az eladások egy folyamatos, stabil növekedési pályára álljanak.

Legjobb marketing ügynökség kiválasztása

Ezek után lehet, hogy már eldöntötted: egy marketingügynökségre van szükséged, az azonban jóval nehezebb, hogy kiválaszd a megfelelőt. Az internet korában bárki létrehozhat egy weboldalt és vállalkozóként marketingszolgáltatásokat kínálhat. A kínálat így széles és nehezebben átlátható, ami nem könnyíti meg a választást.

Azt mindenesetre nem árt tudni, hogy a marketingügynökségek nem egyformák. Mindegyiknek vannak erősségei és gyengeségei, illetve valamely területre specializálódnak. Ez még annak ellenére is így van, hogy sokan kínálják a szolgáltatások teljes skáláját.

Ezért, mielőtt választanál közülük, tisztában kell lenned azzal, hogy mi is a célod és mit akarsz elérni az együttműködés révén. Ha ezt már megfogalmaztad, akkor az ügynökség felé is könnyebben tudod kommunikálni, hogy mit is akarsz elérni. Ez alapján pedig a marketingügynökség is meg tudja mondani, hogy tényleg tud-e neked segíteni ennek a célnak az elérésében, vagy csak egymás idejét raboljátok.

Mire figyelj marketing ügynökség választásánál

Van néhány közös jellemzője a jó marketing ügynökségeknek, így miután tisztáztad a céljaidat, ezek figyelembevételével dönts valamely cég mellett.

Az egyik ilyen jellemző az ügynökség portfoliójának, illetve ügyfeleinek listája. Ezt viszonylag könnyű kideríteni, mert az ügynökségek is büszkék a referenciáikra, így már a weboldalukon láthatod, hogy kikkel dolgoznak vagy dolgoztak együtt. Ebből az is kiderül, hogy vannak-e közöttük hasonló profilú cégek, mint a Tiéd. De persze minél hosszabb ez a lista és minél nagyobb nevek olvashatók rajta, annál drágább lesz számodra a szolgáltatás.

A marketingügynökségek weboldalairól, esetleg LinkedIn oldalairól gyakran az is kiderül, hogy milyen szakemberekkel dolgoznak együtt. Ez azért fontos, mert lehet, hogy arra pont nincs emberük, ami számodra a legfontosabb. Például a marketing ügynökség nem rendelkeznek grafikus designerrel, miközben Te egy logót is terveztetnél a céged számára. Ugyanakkor persze azt sem árt tudni, hogy sok ügynökség áll kapcsolatban olyan szabadúszókkal, akik ezeket a megrendeléseket teljesítik, így a munkatársak listája azért nem mutatja be egy cég teljes potenciálját.

Emellett érdemes figyelni arra is, hogy az iparágban milyen hírneve van az ügynökségnek, illetve ezt milyen ügyfél-értékelések támasztják alá, akár magának az ügynökségnek a weboldalán. Mivel egy marketinges tisztában van az ügyfélvélemények megjelenítésének fontosságával, így a weboldalán is vélhetően találsz értékeléseket. Ha nem, akkor vagy nincsenek korábbi elégedett ügyfelei, vagy nem igazán ért ahhoz, amit csinál.

Végül pedig vess egy pillantást arra is, hogy mennyire meggyőző az ügynökség weboldala, és hogy mit ígér ott. Ha gyenge kivitelezésű az oldal, az nem túl bizalomgerjesztő, illetve, ha némi túlzást érzel az ígéreteiknél, akkor jobb, ha máshol próbálkozol, még ha elsőre csábítónak is tűnik, amit mondanak.

Olvasd el többi cikkünket is.